Keramiekmuseum

Keramiekmuseum

Architect:

i29

Lichtontwerp:

Ljocht Ontwerp & Advies

Opdrachtgever:

Keramiekmuseum

In 2017 is Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden bijna volledig heringericht. Achterliggende gedachte was om een groter en vooral ook breder publiek binnen de muren te krijgen. Met dat doel was eerder al de omvangrijke collectie opnieuw georganiseerd. De ingreep had succes: in 2018, het jaar dat Leeuwarden Culturele Hoofdstad was, verwelkomde het museum maar liefst 60.000 bezoekers, tegen 39.000 in 2016. De nieuwe inrichting is voor een groot gedeelte bedacht door ontwerpbureau i29, dat bekend staat om haar onconventionele interieurontwerpen.

Jaspar Jansen omschrijft het zo: “In het Princessehof willen we mensen verrassen met bewust gekozen contrasten. Samen met The Ambassadors of Aesthetics hebben we de klassieke omgeving gecombineerd met een strakke, moderne inrichting. Ook tussen de verschillende ruimtes zijn contrasten te vinden, zoals bij de theesalon met z’n frisse kleuren en de grijstonen van de museumwinkel.”

Keramiekmuseum
Keramiekmuseum
Keramiekmuseum
Keramiekmuseum
Keramiekmuseum
Keramiekmuseum
Keramiekmuseum
Keramiekmuseum
Keramiekmuseum
Keramiekmuseum
Keramiekmuseum
Keramiekmuseum
Keramiekmuseum
Keramiekmuseum
Keramiekmuseum
Keramiekmuseum

Wat hebben we gedaan voor het Keramiekmuseum?

Eden hotel Amsterdam room

Het aanlichten van twee hoofdcollecties werd toevertrouwd aan de gerenommeerde specialist Henk van der Geest. Om de uniciteit van de stukken in de art-nouveauzaal te benadrukken, koos hij daar voor een verduisterde ruimte met minimale belichting. Alle aandacht gaat uit naar de objecten. De bodemverlichting laat de vitrines bijna zweven en voegt iets magisch aan de ruimte toe. In felle tegenstelling daarmee staat de zaal met massaproducten. Gestapelde, fel verlichte witte dozen omringen de bezoekers met keramiek en geven zo uitdrukking aan de ‘massaliteit’.

Jaspar Jansen: “Binnen de Pipes-serie hebben wij drie typen armaturen geselecteerd. Zo is er ‘rust aan het plafond’, maar ook variatie. Vervolgens heeft Intra Lighting ons geadviseerd. In overleg is uiteindelijk gekozen voor vier rijen spots. Door op sommige plekken spots weg te laten en door te spelen met gradenbundels, lichtintensiteit en wittinten, is er een egaal licht verkregen maar hebben sommige plekken ook een eigen lichtaccent gekregen. Wat wij voor ogen hadden heeft Intra Lighting vertaald naar een concreet plan. Er was al eens eerder samengewerkt en dat was goed bevallen. Ze werken professioneel en hebben de expertise die wij zoeken in huis. Dus die keuze was snel gemaakt.”

Eden hotel Amsterdam room
Eden hotel Amsterdam room

Het aanlichten van twee hoofdcollecties werd toevertrouwd aan de gerenommeerde specialist Henk van der Geest. Om de uniciteit van de stukken in de art-nouveauzaal te benadrukken, koos hij daar voor een verduisterde ruimte met minimale belichting. Alle aandacht gaat uit naar de objecten. De bodemverlichting laat de vitrines bijna zweven en voegt iets magisch aan de ruimte toe. In felle tegenstelling daarmee staat de zaal met massaproducten. Gestapelde, fel verlichte witte dozen omringen de bezoekers met keramiek en geven zo uitdrukking aan de ‘massaliteit’.

Eden hotel Amsterdam room

Jaspar Jansen: “Binnen de Pipes-serie hebben wij drie typen armaturen geselecteerd. Zo is er ‘rust aan het plafond’, maar ook variatie. Vervolgens heeft Intra Lighting ons geadviseerd. In overleg is uiteindelijk gekozen voor vier rijen spots. Door op sommige plekken spots weg te laten en door te spelen met gradenbundels, lichtintensiteit en wittinten, is er een egaal licht verkregen maar hebben sommige plekken ook een eigen lichtaccent gekregen. Wat wij voor ogen hadden heeft Intra Lighting vertaald naar een concreet plan. Er was al eens eerder samengewerkt en dat was goed bevallen. Ze werken professioneel en hebben de expertise die wij zoeken in huis. Dus die keuze was snel gemaakt.”