Werk aan de winkel: verlichting in retail

Het wordt voor winkelketens en zelfstandige winkeliers steeds belangrijker om op te vallen in het straatbeeld. Nu mensen veel online kopen en de concurrentie van prijsstunters groter wordt dienen passanten verleid te worden jouw winkel binnen te stappen. Dit doe je o.a. met goed gebruik van licht. Vijf zaken om rekening mee te houden bij verlichting in retail.

1. Aantrekkingskracht van de etalage

Met goede verlichting van de etalage spreek je de juiste groep mensen aan om jouw de winkel binnen te stappen. Het is belangrijk daarbij met twee factoren rekening te houden: de hoeveelheid licht die je gebruikt en de kwaliteit van het licht dat je gebruikt. Houd bij de hoeveelheid licht rekening met externe factoren zoals daglicht of felle LED-reclame van de overbuurman. De kwaliteit van het licht bepaalt de beeldvorming van de voorbijgangers. Koud licht impliceert sneller een prijsstunter terwijl warm licht geassocieerd wordt met een luxe winkel.

2. Verlichting van de routing

Omgevingslicht en algemeen licht stuurt klanten in hun route door de winkel. Heb je de koopjeshoek achterin gestationeerd en de mooie producten aan de voorzijde dan mag de ruimte naar achteren toe best donkerder worden. Zorg voor flexibele verlichtingsoplossingen zodat wanneer de indeling van de winkel verandert de verlichting hierop aangepast wordt.

3. Aansluiting bij product of dienst

Vanuit een optimaal verlichte etalage en entree wil je van de bezoeker een koper maken. De klant wordt op zijn gemak gesteld wanneer verlichting een passende sfeer bij de identiteit van de winkel creëert. Accentlicht legt de nadruk op specifieke producten, paspoppen en schappen. Dit verbetert de visuele presentatie van bepaalde producten waardoor klanten hier tot aan worden getrokken.

4. Kleurechtheid

Laat je bij de keuze voor de juiste verlichting adviseren over de kleurechtheid van het licht. Een biefstuk dient met een andere lichtfilter gepresenteerd te worden dan kaas. En een rode lichtfilter op een groene trui komt de verkoop van de groene trui niet ten goede.

5. Werk aan de identiteit

Licht draagt bij aan de identiteit van een winkel. Het koele licht in een Wibra zie je niet terug in een Scotch and Soda en Bang&Olofsen gebruikt warmer licht dan de Media Markt. Door een lichtplan per keten op te stellen werk je aan de herkenbaarheid van de zaak en creëer je brandloyalty ongeacht in welke stad de bezoeker zich bevindt.

Meer info?
Neem contact met ons op via sales@lichtwerktnederland.nl of 0345-623678 en wij adviseren je graag!